10 tips voor een goede briefing

Je wilt als particulier of bedrijf een magazine, flyer of website laten maken? Daar gaat altijd een goede briefing aan vooraf. Maar waar moet je daar bij op letten? Hier 10 tips voor de perfecte briefing.  

1. Houd het kort en bonding
Formuleer in een paar zinnen wat je wilt ontvangen. En probeer je vraag zo duidelijk mogelijk te stellen. Wat moet er worden opgeleverd? Jip en Janneke taal mag, te wollig zorgt voor vergissingen en afleiding.

2. Omschrijf de aanleiding
Omschrijf ook wat de aanleiding is voor je opdracht. Het helpt de makers als je weet hoe de vraag is ontstaan.

3. Bepaal een ijkpersoon

Belangrijk is de doelgroep. Wie wil je bereiken? Heb je een ijkpersoon, nog beter. Brainstorm over de kenmerken van deze persoon: de leeftijd, eigenschappen, opleidingsniveau, hobby’s, werk.

4. Voorbeelden uit de praktijk
Welke stijl past bij jouw of jullie organisatie? Zoek voorbeelden die je aanspreken.
Misschien omdat het er strak uitziet of juist speels. Het kleurgebruik spreekt je misschien aan? Wil je een druk ontwerp of iets sobers? Veel gebruik van foto’s of illustraties of juist merendeel typografie? Zoek tussen magazines, merken, websites die je mooi en geschikt vindt.

5. Briefingsformulier
Vraag eventueel aan de leverancier om een briefingsformulier die je kunt invullen. Dat kan helpen bij het nemen van besluiten en zo weet je dat je niks vergeet.  

6. Frequentie en omvang
Heb je al nagedacht over de frequentie (hoe vaak komt jouw product uit) en omvang (hoeveel pagina’s) als het bijvoorbeeld een magazine of brochure betreft? Dit zal vooral nodig zijn om door de contentspecialist een offerte te laten maken.

7. uitstraling
Als het een printontwerp gaat worden, denk alvast na over welke ‘drager’. Glad papier, ecologisch mat papier, de dikte? Misschien wel karton? Mocht je voorbeelden meenemen, dan is dat handig. Je kunt de designer ook vragen om jou wat voorbeelden aan te dragen zodat je kunt kiezen. Ook over het formaat (klein of groot) kun je alvast nadenken.

8. Laten ontzorgen
Wil je liever helemaal ontzorgd worden en alle keuzes overlaten aan het creatieve team dat je inschakelt? De ontwerper en de contentspecialist kunnen een concept voor je uitdenken, en je meenemen in hun werkwijze en strategie. Zij komen met vragen en voorbeelden zodat jij makkelijker tot een keuze komt.

9. Alleen ontwerp of ook content
Wil je een deel zelf laten doen? Ongebruikelijk is dat niet. Ga na wat je allemaal verzorgd wilt hebben? Alleen de vormgeving? Of ook de tekst? De eindredactie? De fotografen? Hoe meer je zelf kunt aanleveren hoe goedkoper de offerte. Maar aan de andere kant: hoe meer je uitbesteed, hoe groter de kans op ‘eenheid’.

10. Ruimte voor verrassing
Timmer je briefing niet helemaal dicht. Wie weet heeft degene die jij brieft nog wel een heel ander, wellicht beter, idee. Door daar ruimte voor te laten, wordt de kans op een verrassend, uniek resultaat groter dan waar je wellicht op hoopt. 

Wil je een voorbeeld van een briefingsformulier ontvangen? Laat het ons weten door te mailen naar info@jellmedia.nl.