Professionele podcast maken: 5 tips van Matthijs Franken
‘Podcasts bestaan al sinds 2004, maar pas de laatste vijf jaar heeft het in ons land een enorme vlucht genomen. Niet zo gek, het is laagdrempelig, fun en je kunt het overal beluisteren: in de trein, de auto, op de bank, in de tuin of in bed. Ook als organisatie of bedrijf kun je daar je voordeel mee doen, aldus Mattijs Franken, presentator en podcastmaker. ‘Je doelgroep hoeft er relatief weinig moeite voor te doen, minder dan het lezen van een whitepaper bijvoorbeeld. Het geeft meer verdieping dan een korte video. En je kunt het breed inzetten, voor klanten, stakeholders, voor interne communicatie.’
‘Denk van te voren goed na over de tone-of-voice’
‘Het kan echter ook lastig zijn om op te vallen tussen de duizenden andere podcasts die er al zijn’, aldus Mattijs. ‘Daarom is het belangrijk om een unieke invalshoek te hebben en je te onderscheiden van de rest. Door je te richten op een specifieke niche en een boeiende en persoonlijke stijl te ontwikkelen, kun je jezelf en je podcast onderscheiden en een trouw publiek opbouwen.’
Wil je zelf een professionele podcast maken of deze laten maken? Dan is het goed om rekening te houden met het volgende.
- Apparatuur
Voor het opnemen van podcasts heb je nodig: een microfoon, een opname-apparaat en software om te monteren. Besteed je de podcast uit, vraag dan na of de professional die je inhuurt over een vaste studio of een mobiele studio beschikt. Zelf aanschaffen of huren? De keuze is reuze. Van bijvoorbeeld microfoons met een warmer en voller geluid tot een locatiemicrofoon. En ook op het gebied van software is er veel te kiezen. ‘Bespaar er in ieder geval niet op’, aldus Mattijs. ‘Een slecht geluid is dé grote ergernis onder podcastluisteraars. Als het naar niks klinkt, dan vínden mensen het ook niks.’ - Script
Bedenk van tevoren wat je wilt vertellen, voor wie en in welke vorm je dat gaat gieten. Mattijs: ‘Een podcast kan soms nonchalant overkomen, maar dat is vaak schijn. Aan een goede podcast ligt altijd een goed idee en bijbehorend draaiboek ten grondslag. Dus leg vooraf vast wat de verhaallijn gaat zijn, welke vragen je wilt stellen, wat de antwoorden gaat zijn, hoe je het gaat monteren.’ - Presentatie
‘Ik maak regelmatig mee dat bedrijven zeggen: “Wij hebben wel iemand die dat kan hosten”. Maar vergeet niet dat het ook een vak is. Denk goed na over welke tone-of-voice de podcast moet hebben, wat samenhangt met de doelgroep en de boodschap. Wil je het nonchalant, zakelijk of wervend? Pas daar de keuze voor je presentator op aan.’ - Omlijsting
Kleed de podcast leuk aan. ‘Met muziek kun je bijvoorbeeld verschillende hoofdstukjes maken. Ook kun je ‘bumpertjes’ – korte tunes – gebruiken voor een overgang.’ Daarnaast zorgt muziek ervoor dat luisteraars een bepaald gevoel bij je podcast krijgen. Wervend, informatief, ontspannend. Zo kun je echt een audiobeleving creëren. Er is online veel rechtenvrije muziek te vinden, ook zijn er veel websites die abonnementen aanbieden waarmee je muziek kunt afkopen. Wil je het echt helemaal eigen maken, laat dan door een muzikant muziek maken die exact bij je boodschap past. - Monteren
Om een podcast te monteren heb je speciale software nodig. Het liefst wil je alles (intro, outro, fragmenten) op de honderdste seconde in de podcast kunnen monteren. En bijvoorbeeld alle kuchjes of ‘ehtjes’ eruit kunnen filteren. Het is mogelijk om software gratis te downloaden, maar wil je het uitgebreider en gebruiksvriendelijker, dan is een abonnement (bijvoorbeeld Adobe Audition) handiger. Let wel: monteren is een flinke klus om onder de knie te krijgen. Nog handiger: uitbesteden aan een professional. Mattijs: ‘Monteren vraagt echt om expertise. Daarnaast vraagt het nogal wat van een organisatie en haar personeel om een podcast te maken. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je het wilt maken, maar het kost veel tijd en oefening. Inhuren betaalt zichzelf vrijwel altijd terug.’
Als je meer wilt weten over het maken een professionele podcast, dan nodigen we je van harte uit om contact met ons op te nemen via e-mail op info@jellmedia.local. Ons team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden en je te voorzien van alle benodigde details. Twijfel niet en stuur ons een bericht, we kijken er naar uit om van je te horen en je te helpen bij het realiseren van jouw doelen!