Site laten bouwen? Trap niet in deze valkuilen
Onlangs lieten wij bij JellMedia onze eigen website bouwen. Makkelijk zat. Of toch niet? Want onderweg kwamen we best wat hobbels tegen. Wij hebben er van geleerd, en willen die kennis graag met je delen. Daarom: wat moet je niet én wel doen bij het (laten) maken van een website voor jouw onderneming?
Valkuil: CMS-systeem past niet bij je organisatie
Kies je een geschikte partij om je website te bouwen? Dan komt algauw de vraag voorbij: met welk CMS-systeem (content management systeem) wil je werken? Voor ons moest de site aan drie kenmerken voldoen: gebruiksvriendelijk, zoekmachinevriendelijk en frisse look-and-feel. Maar algauw kwam daar een vierde bij: open source. Sommige bouwers werken namelijk met een eigen maatwerk CMS-systeem. Het nadeel? Je kunt niet meer zomaar overstappen naar een andere partij.
Conclusie: vraag altijd welk soort CSM-systeem wordt gebruikt. WordPress biedt een goed open source-systeem en heeft veel plug-ins. En mocht je moeten overstappen, dan is dat een stuk makkelijk. Toegegeven, de voordelen van een gesloten systeem zijn er ook: vaak een hoger service niveau en meer maatwerk.
Valkuil: geen duidelijkheid over wie doet wat
Wat doe je zelf, en wat laat je doen? De teksten lever je wellicht zelf, maar hoe zit dat met de beelden? In ons geval hebben we zelf de look-and-feel bepaald en leverden we zelf foto’s. Maar dat is lang niet altijd de werkwijze van elke bouwer. En vind je het juist fijner om helemaal ontzorgd te worden, dan hangt daar natuurlijk een ander prijskaartje aan. En als we het dan toch over geld hebben: ga ook na wat voor jou voordeliger uitpakt: een uurprijs of all-in-prijs. Voor ons bleek dat een all-in-prijs te zijn.
Conclusie: bepaal vooraf wat je precies wilt uitbesteden en wat je zelf kunt doen. En maak daar goede prijsafspraken over.
Valkuil: nieuwe inzichten na de oplevering
Uiteraard is het veel efficiënter om van te voren precies te weten wat het eindresultaat moet zijn. Maar ja… voortschrijdend inzicht. Ook wij ontkwamen daar niet aan. Zo besloten wij na oplevering om blogs zoals deze te plaatsen. Hadden we dit in het begin al aangegeven, dan had dat de bouwer werk gescheeld, en ons extra geld.
Conclusie: denk er ook al over na of je in de toekomst misschien andere functionaliteiten wilt, zoals een zoekfunctie, portfolio, nieuwsbrief inschrijfformulier etcetera. Nu nog niet aan de orde? Je kunt ze – onzichtbaar – toch al laten inbouwen.
Valkuil: te krappe planning
Op de een of andere manier duurt het maken van een website bijna altijd langer dan voorzien. Ook bij ons nam het uiteindelijk toch flink wat weken meer in beslag. Toegegeven, dat kwam ook door onze tussentijdse nieuwe inzichten (zie vorige valkuil), maar wellicht was ook de planning toch iets te ambitieus.
Conclusie: maak een planning, maar wees realistisch, en bouw een ruime marge in. Dat voorkomt teleurstellingen en irritaties.
Valkuil: Geen afspraken over de nazorg
Oké, en dan heb je een website. Fijn natuurlijk. Maar dan ben je er nog niet. Hoe zit het met de uitleg om met het CMS te werken? En wie meldt je nieuwe site aan bij zoekmachines? Worden er plug-ins geïnstalleerd, zoals voor webanalyse, voor beveiliging of voor Search Engine Optimization. En is je site eigenlijk wel compatible met de meeste providers? Ook niet vergeten: hoe en wie update je site om de zoveel tijd? Vooral bij een open source-systeem is dat belangrijk, omdat de ontwikkelingen daarvan hard gaan en er regelmatig updates verschijnen.
Conclusie: vraag na hoe het zit met de nazorg en service, en maak daar goede afspraken over. Soms zit het bij de prijs inbegrepen, soms betaal je er apart voor.
Paar goede sites met nog meer tips:
kvk.nl
webgenerator.nl
frankwatching
emerce